Christian Carkani - Flaws and all

z

Christian Carkani - Flaws and all #1

Describe the idea:

Eftersom jag fått reda  på att det bara är de fina grönsakerna som säljs, vilket motsvarar ungefär 2/3 av produktionen undrade jag vad som händer med den sista tredjedelen.  Den största delen av den tredjedelen slängs på grund av att det inte möter kundens preferenser kring utseendet på grönsaken. Min affärsidé går ut på att man kan ta de använbara grönsakerna från den tredjedelen, det kan vara en missformad gurka eller morot och sälja till resturanger med hållbarhetsfokus.

Who are you? Previous education/jobs/ experiences etc.

Jag är en driven ung man på 27 år. Läser Ekonomprogrammet vid Kristianstad Högskola. Tidigare har jag arbetat som journalist för Sydsvenskan och Skånska Dagbladet. Jag brinner för att lösa problem och ta mig an uppgifter och lära mig nya saker hela tiden, att skapa något eget har alltid varit en drivkraft för mig, det tog sig till uttryck när jag fick ut mig egen diktsamling som 19 åring.

What will you do during these three months? How will you spend the time?

Jag har redan varit på studiebesök hos Felix och Findus för att lära mig och se hur de gör med sin matsvinn. Ett annat delmål är att gå på studiebesök i Malmö till en ideel förening där som heter “Food waste” och arbetar med just matsvinn. Vidare vill jag besöka en hållbarhetsresturang i Stockholm som säljer mat gjort på matsvinn.

What do you expect to achieve during Leapfrogs?

Jag skulle vilja hinna prova på att köpa från en producent och sälja till en resturang. För att kunna göra detta måste jag få en helhetsbild av marknaden. När den första transaktionen gjorts är ett delmål att försöka belysa detta i media som marknadsföring.

Tell us what you have done on your projects so far during the Leapfrogs time:

Jag har varit på heldags vistelser hos företagen Felix och Findus i Skåne och lärt mig om

deras arbete kring matsvinn.

Bokat in möte med Food Waste i Malmö, där jag ska följa deras arbete kring matsvinn under

veckan som kommer.

Besökt Stadsmissionen i Stockholm som arbetar med matsvinn. Besökt Naturvårdsverket i

Stockholm, där jag fått massa information om hur man arbetar med matsvinn i Sverige

och Norden.

Varit i kontakt med Konsumentföreningen.

Varit i kontakt med Dalby Hage - en förskola i Uppsala som säljer matsvinn.

Varit i kontakt med cafeet jag tänkt pröva konceptet på.

Varit i kontakt med producenter.

Has everything gone according to the plan? Has anything unexpected occurred? Has something been easier/harder than expected?

Ja, cafet i Lund som jag varit i kontakt med, vilken varit intresserad av att testa att köpa frukt och grönt som inte har det optimala utseendet- från mig som en testgrossist - har gått i konkurs och cafe ägaren försöker sälja cafet så snabbt som möjligt. Detta har tyvärr segat mitt arbete eftersom jag hoppat in i jakten efter en ny cafeägare.

What will you focus on during the remaining time? Will you follow your original plan or has anything changed along the way?

Jag måste hitta en ny cafeägare under tiden som återstår och få kontakt med en producent av morötter eller gurkor, har en del intresserade av producenterna.

Problemet är cafeägare, dem är inte lika öppna eller informerade vad gäller ugly food. Jag vill att övergången ska klaffa så jag slipper förvara frukt och grönt för det är en utgift jag inte kan ta i nuläget. Har även tänkt erbjuda tjänsten i form av en app för restaurangägare, där de kan se ugly food och välja ifall det passar deras verksamhet. Sitter och tänker mer och mer på detta. Fokuset har legat mycket på att studera marknaden, vad som finns där ute och hur jag på

bästa sätt kan dra nytta av detta.

How did you experience the three months?

They were really interesting and exciting. I did not know much about the food chain, which my project was all about, but i gained a lot of knowledge and contacts in the field. What has been hardest/most enjoyable? The lack of a team, being one man was a challenge but also adapting to the quick changes that occur in the restaurant industry. The most enjoyable thing was to gain new knowledge from other entrepreneurs in Leapfrogs and from the people I met out in the field.

What has been hardest/most enjoyable?

I never see things as big fails, because i don't believe in that philosophy. I gained a lot of knowledge and I failed many times during the process, but i also won many times. I will continue with the same base, but develop it in another way.

Did it go as expected? Will you continue working on your project in the future?

We underestimated the amount of time it would require to program the server stack as well as the client side. We’ve had some previous experience with programming but we opted to learn to use new tools, which initially had a high learning curve. However, we’re on track and will continue to work on the project during the autumn.

What would you say is the most important lesson learnt while working on your project?

Many things but in particular, a loyal team is necessary, contracts are necessary so people that you work with, for example in my case the restaurant owners put their words into actions.

Do you have any tips to other ”new” entrepreneurs?

Talk less and do more. Work hard with your project and try to apply the theories you learn by reading into practice. Spend more time with talking to people in your field than planning for the right time to hit the market.